Sara Shepard - Pretty Little Liars – Kłamczuchy

2 lata temu doszło do tajemniczego zaginięcia szkolnej gwiazdy Alison. Wszyscy uczniowie, a zwłaszcza chłopcy, byli zdruzgotani, z wyjątkiem 4 dziewczyn - przyjaciółek Ali, dla których jej zniknięcie było jak kamień z serca. Alison zrobiła się strasznie władcza i Emily, Aria, Spencer i Hanna bały się jej przeciwstawić. Dodatkowo każda powierzyła jej  najskrytszą tajemnicę, których wyjawienie mogłoby skończyć się… tragicznie. Co dziwne, mimo upływu czasu, wygaśnięcia dawnej przyjaźni i wielu innym  zmianom, dziewczyny ciągle czują obecność Alison. 

Nowy rok szkolny w szkole Rosewood Day to nowe możliwości. Ale też nowe kłamstwa, oszustwa, mataczenia i przekręty. Emily, Aria, Hanna i Spencer pakują się w niezłe kłopoty przez tajemniczego podglądacza, który zadręcza je tajemniczymi SMS-ami, mailami i listami. Tracą szansę na miłość, kłócą się z rodziną, popadają w paranoję przez kogoś, kto nie spuszcza je z oka i zna wszystkie ich sekrety. Jak daleko są w stanie zajść, aby prawda nie wyszła na jaw? I kim jest tajemniczy A. ?

Byłam ciekawa tej serii, ponieważ zdecydowanie przeważały pozytywne opinie, dodatkowo zachwycano się serialem na podstawie książki, więc zdecydowałam się spróbować. Czy było warto?
Coś, co jest zarówno pozytywną i negatywną stroną tej powieści to cztery główne bohaterki:


Emily - jest posłuszną, spokojną i pomocną dziewczyną, chyba jedyną z  czwórki, której brakuje Alison. Brak jej wolności przez surowych rodziców.

Aria – Spędziła 2 ostatnie lata na Islandii, gdzie zapomniała o Alison i cieszyła się pełną życia i nabrała pewności siebie. Gdy przyleciała do stanów wróciły dawne wspomnienia i lęki a jej radość wyparowała. Coś jednak poprawiło jej humor, a mianowicie nowa znajomość. Poznała przystojnego, inteligentnego młodego mężczyznę, który później… okazał się jej nowym nauczycielem literatury! Romans z nauczycielem jest niedozwolony, ale czego się nie robi dla prawdziwej miłości?

Hanna – Dawniej miała problemy z nadwagą. Alison nie dawała jej z tego powodu spokoju, więc kiedy zniknęła, Hanna poczuła się o niebo lepiej. Teraz ma już szczupłą sylwetkę, nową przyjaciółkę i chłopaka. Niestety ta nowa przyjaźń nie działa na nią najlepiej, bo zaczęła kraść, plotkować i ubierać się dość nieprzyzwoicie. Hanna niczego bardziej się nie boi jak powrót do bycia grubym, niemrawym, pełnym kompleksów, nie mającym chłopaka dziwolągiem.

Spencer – Od zawsze rywalizowała ze swoją starszą siostrą, której zdjęcie można pewnie znaleźć w encyklopedii pod hasłem ideał. Zawsze była lepsza, co dość irytowało Spencer, bo nawet rodzice ignorowali ją gdy Melissa była w domu. Teraz Melissa znów zaczęła krzyżować plany siostry, mianowicie przyjechała ona ze swoim chłopakiem i poprosiła o nocleg, do momentu zakończenia remontu ich domu.

Przybliżyłam nieco bohaterki. Ich plusem i minusem była ich naiwność, która czasem irytowała a czasem po prostu bawiła. Nie ma wątpliwości, że to zupełnie luźna książka mająca za zadanie rozbawić i odstresować czytelnika, ale czasami ich głupota była po prostu… żenująca.

Jeśli chodzi o fabułę, to jestem zupełnie zadowolona. Mimo tego, że książka jest trochę przewidywalna bawiłam się dobrze. Akcja jest dynamiczna a autorka ma lekkie pióro co ułatwia czytanie. Mamy też dużą dawkę humoru :) Zakończenie wbiło mnie w fotel, ponieważ zostało tak wiele do wyjaśnienia, że muszę jak najszybciej zaopatrzyć się w kolejne części.
 
Coś co jeszcze mi się podoba, to oprawa graficzna. Przypadły mi do gustu projekty okładek, a książki tej serii mają mój ukochany rodzaj kartek :)

Podsumowując: Książka podobała mi się na tyle, żeby kupić kolejne tomy tej serii. Akcja jest dynamiczna, autorka ma lekkie pióro, a dodatkowo książka ma niezbędną dla każdego szanującego się mola książkowego dawkę humoru :). Mimo, że jest przewidywalna a bohaterowie czasami irytują swoją głupotą… Polecam!
                                                        Moja ocena 7/10


19 komentarzy:

  1. Mam podobne zdanie, co do tej ksiażki. ale następny tom już jest lepszy ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka bardzo mi się podobała, ale chyba bardziej wolę serial.

    OdpowiedzUsuń
  3. Większy sentyment mam do serialu, ale książki też nie są złe :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Prawie w całości zgadzam się z Twoją opinią :) Jestem fanką serialu i musiałam sięgnąć po jego pierwowzór. Obecnie czytam 3 tom PLL i nadal jestem zadowolona :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Oglądałam swego czasu serial, lecz mi się znudził. Po książki raczej nie zamierzam sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  6. A dalej jest jeszcze lepiej! :P

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam podobne zdanie. :) Fajna recenzja! Zdanie "ze swoją starszą siostrą, której zdjęcie można pewnie znaleźć w encyklopedii pod hasłem ideał" mnie powaliło. XD Świetne! Mi najbardziej podobał się 9 tom. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Chcę się zabrać za tę serię, ale nie wiem kiedy to uczynię :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Serial bardzo mi się podoba, więc chętnie sięgnę również po książki. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam całą serie i cieszę się, że tobie pierwszy tom się podobał. Dalej będzie jeszcze lepiej.

    OdpowiedzUsuń
  11. Oglądałam serial, chyba niecałe 2 sezony, ale ostatecznie znudziło mnie to, że ciągle nie wiadomo kim jest A. Dlatego sobie odpuściłam i książek raczej też nie będę czytała, no chyba, że tylko tą w której jest rozwiązanie zagadki! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wszyscy zachwalają serię jednak ja na nią nie mam ochoty...:)

    OdpowiedzUsuń
  13. staram się wiernie kupować tomy tej serii, ale powoli martwi mnie, że autora idzie na ilość, a nie jakość...

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam tą serią :) Jej czytanie sprawia mi wielką przyjemność ...
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  15. Mi pierwszy tom nie bardzo się podobał, ale postanowiłam dać szansę serii :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Oglądam serial i chciałabym również przekonać się jak wiele różnic jest między nim a książką.
    A czytanie jest oczywiście lepsze niż oglądanie filmów i seriali... :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Co prawda arcydziełem książka nie jest, ale czytało mi się ją bardzo przyjemnie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo podobała mi się książka, chociaż wolę serial ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam w planach tą książkę. Słyszałam o serii wiele dobrego. :)

    OdpowiedzUsuń